Skip to main content

Livan I

Renovatie en opening tunnels

Een project veiligheidscoördinatie : Livan I - het eerste deelproject uit het toekomstplan 2020 voor een betere bereikbaarheid van Antwerpen
Opdrachtgever
Livan infrastructure
Bouwplaats
Antwerpen
Gebouwtype
Logistiek, Overheid
Sector
Publieke sector
Projectfiche
Livan I @ Antwerpen
Livan I @ Antwerpen

Het toekomstplan 2020 is een aanvulling op het Masterplan Mobiliteit Antwerpen, een reeks maatregelen om een verkeersinfarct in en rond Antwerpen te vermijden.
Livan moet zorgen voor een betere bereikbaarheid van Antwerpen vanuit het oosten. Door een snelle verbinding aan te leggen tussen het rond punt van Wommelgem en het Centraal Station, kan je immers de structurele ochtend- en avondfiles vermijden op de autosnelweg E313.

Het project bestaat uit:

  • een tramspoor tussen het rond punt van Wommelgem en de Ruggeveldlaan
  • een tramspoor in eigen bedding op de Ruggeveldlaan
  • een tramspoor op de Florent Pauwelslei
  • de ingebruikname van de 'Reuzenpijp' onder de Turnhoutsebaan/Carnotstraat
  • de ingebruikname van metrostation 'Zegel'
  • de verbouwing van metrostation Astrid tot een kruisstation

In april 2009 kon het grote publiek voor de eerste en laatste keer een wandeling maken door de 'Reuzenpijp', waar de werken op 4 maart gestart waren. De ruwbouw van deze tunnel werd reeds in de jaren '80 gerealiseerd en werd nu verder afgewerkt met sporen, bovenleidingen, seininstalliatie en noodverlichting. Deze werken werden doorlopend uitgevoerd en duurden ongeveer 2 jaar.

Vanaf 2015 rijdt de sneltram tussen het centrum van Antwerpen en de P+R aan het rond punt in Wommelgem.