LIVAN 1 - Renovatie en ontsluiting tunnels

Opdrachtgever LIVAN INFRASTRUCTURE NV
Diensten Veiligheidscoördinatie
Sector Infrastructuur
Uitvoering VC 2013 - 2015

LIVAN 1 is het eerste deelproject uit het Toekomstplan 2020 dat wordt gerealiseerd.

Het toekomstplan 2020 is een aanvulling op het Masterplan Mobiliteit Antwerpen, een reeks maatregelen om een verkeersinfarct in en rond Antwerpen te vermijden.
Livan moet zorgen voor een betere bereikbaarheid van Antwerpen vanuit het oosten. Door een snelle verbinding aan te leggen tussen het rond punt van Wommelgem en het Centraal Station, kan je immers de structurele ochtend- en avondfiles vermijden op de autosnelweg E313.

Het project bestaat uit:

  • een tramspoor tussen het rond punt van Wommelgem en de Ruggeveldlaan
  • tramspoor in eigen bedding op de Ruggeveldlaan
  • tramspoor op de Florent Pauwelslei
  • ingebruikname van de Reuzenpijp onder de Turnhoutsebaan/Carnotstraat
  • ingebruikname van metrostation Zegel
  • verbouwing van metrostation Astrid tot een kruisstation

In 2008 kondigde toenmalig Minister van Mobiliteit, Kathleen Van Brempt, de ingebruikname van de slapende metrokoker onder de Turnhoutsebaan aan.

In april 2009 kon het grote publiek voor de eerste en laatste keer een wandeling maken door de “Reuzenpijp”.

Op 4 maart startten ook de werken in de Reuzenpijp.
De ruwbouw werd gerealiseerd in de jaren '80. De tunnel wordt nu verder afgewerkt met sporen, bovenleidingen, seininstalliatie en noodverlichting. Deze werken worden doorlopend uitgevoerd en duren 2 jaar.

Vanaf 2015 rijdt de sneltram dan tussen het centrum van Antwerpen en de P+R aan het rond punt in Wommelgem.


Deel deze referentie:

Meer info

Bel +32 52 33 85 00
Mail abetec@abetec.be